04 marraskuuta, 2006

KARVATUPPITASO

Keskuslämmitys on jälleen päällä ja lähtölasku ihon alenevaan kuntoon alkanut. Voidetäydennys, ilmankostutin, helokkikapselit ja säästäminen valohoitoja varten ovat päällimmäiset keinot valmistautuessa pahimpaan.

Kortisoniblogi on noteerattu myös Terveystieteiden keskuskirjastossa, Terkossa. Ehkäpä ruohonjuuritason (vai pitäisikö sanoa karvatuppitason) näkökulma kiinnostaa monenlaisiakin ihmisiä, joilla on erilaisia kosketuspintoja atooppiseen ihottumaan, joko työn- tai oman kokemuksen ja kärsimyksen taholta.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Det här går inte längre.
Kortison, SUP och ceralan.
Lindra symptomen, då det finns en orsak till min alternativa metabolism i huden, som orsakar att jag har för lite ceramider att binda fukt med! Jag har helt enkelt ett fel på mina enzymer. Varför inte göra något åt den saken? Patetiska medicinvetenskap.

"Vid atopiskt eksem finns en ökad mängd av enzymet sphingomyelin deacylase som orsakar en alternativ metabolism med låga nivåer av ceramid."

http://www.lakemedelsverket.se/upload/H%C3%A4lso-%20och%20sjukv%C3%A5rd/behandlingsrek/bakg_dok/atopiskteksem_bakgrund.pdf

Och vad är det som orsakar alla andra välfärdssjukdomar som ökat otroligt de senaste 50 åren? Jo, kosten. Den för mänskan felaktiga födan, det vill säga mat som mina gener inte fått i sig på det här viset tidigare. Mina förfäder åt inte så som jag äter idag. Tvivlar jävligt hårt på att de skulle överlevt med atopi...så att de till och med skulle kunna föra vidare sådana skit gener. Survivor of the fittest? My ass.

Jag fungerar bra under sommaren. Min hud tål sommarklimat - eller är det så att huden aldrig ställer om sig till vinterklimat? Eftersom jag äter som om det vore sommar hela tiden. På vintern borde man ju leva på 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater. Mänskor som lever så blir av med sin sjuklig fetma, eftersom det är kolhydraterna som gör att de har en metabolism som gör att kroppen tror att det är sommar och man måste ladda upp med ett fettlager för vintern. Men äter de enligt vinter årstiden så förbränner de allting istället, genom ketos.

Så hur fan skulle inte min hud påverkas av enligt vilken årstid jag äter? Huden är ju mitt största organ. Det organ som begränsar hela min värld.

repi mut pois ihostani.
haluan olla.
rauhassa.

//ln